יום שישי.
השבוע האחרון של אפריל.
שעה שש בערב.
המשפחה יושבת לארוחת שבת ואני יוצא מכיתת אומן של אלכס אוסטרוולדר, מחבר הספר business model generation. אני לא המשוגע היחיד שהגיע במיוחד לברלין (והוציא לא מעט כסף כדי להשתתף בסמינר) כדי להתמחות בשיטה, היו אנשים מברזיל, מפינלנד, יוון, בלגיה, נורווגיה וארה"ב – אבל דוברי הגרמנית היו הרוב. כולם חשבו ששווה להשקיע בעצמם כדי לשמוע את מפתח השיטה מלמד כיצד להעביר סדנאות דומות בארצות מוצאם.
השיטה נקראת The Business Model Canvas או BMC והיא נועדה לנתח עסקים ומצבים עסקיים בצורה הוליסטית. השיטה מתאימה מאוד ליזמים, לעסקים קטנים ולעסקים גדולים. מי שרוצה להעמיק מוזמן לקרוא מאמרים שכתבתי בנושא.
אני עובד עם יזמים כבר הרבה שנים: בהתחלה בחנתי עסקים מטעם חברה בין לאומית בה עבדתי. תפקידי היה לסנן פניות ולהציג להנהלה רק את המקרים המעניינים על מנת שתחליט אם לקיים שת"פ עם אותו יזם. בשנים האחרונות אני עובד יותר עם יזמים שרוצים להקים עסקים מפרנסים ועסקים חברתיים (להבדיל מיזמים טכנולוגיים שחולמים להקים עסק גדול עם הכנסות בסדר גדול של עשרות מיליוני דולרים). מאז ומתמיד תמיד חסרה לי שיטה יעילה שתעזור לי לנתח עסק, לבחון את רצינות היזם ולהציג את הסיפור שלו בצורה ברורה ומובנת. לפני שנה בערך עליתי על ה- BMC שכל כך התאימה למה שחיפשתי.
מסתבר שאני לא לבד. באוניברסיטת סטנפורד התחילו ללמד את השיטה בשנת הלימודים הקודמת, וחברות גדולות כמו Telenor ו- 3M החליטו לאמץ אותה כחלק מהפרקטיות הבסיסיות של ניתוח העסקים שהן עושות.
אני מאמין שבשנים הבאות שיטת ה- BMC תהפוך להיות השיטה המובילה לניתוח עסקים ובניית מודלים עסקיים, והיא תילמד בכל מוסדות הלימוד שמכשירים יזמים אנשי עסקים. השנה אני מלמד את השיטה במסגרת קורס יזמות עסקית שניתן לתלמידי הנדסה במכללה האקדמית להנדסה סמי שמעון. למיטב ידיעתי, אין בישראל אף מוסד אקדמי שמלמד אותה.
לקחתי את הסדנא כדי שאוכל לסייע ליזמים ולחברות ללמוד ולהשתמש ב- BMC על מנת שישפרו את ביצועיהם העסקיים. אני מאמין שהשיטה תסייע להם להבין את העסק שלהם בצורה הוליסטית יותר ותאפשר להם לפתח אותו לכיוונים הנכונים.